Výhody věrnostních programů a jejich využití
Není neobvyklé, že středně velké firmy zavádí věrnostní programy, protože si myslí, že musí. Proč? Protože to tak dělají všichni. Toto ale není dobrý důvod k tmomu, aby bylo nutné zavádět věrnostní program. A Naopak dobrým důvodem k zavedení věrnostního programu může být požadavek po odměnění nejhodnotnějších zákazníků jejichž znalostí a názorů jsme například využili při výrobě produktů nebo zlepšení poskytované služby. Důvodů pro a proti najdeme určitě více, ale téměř vždy musíme v našich plánech počítat i s dalšími omezeními. Například projevy sezónní využitelnosti a životního cyklu produktu pro který chceme věrnostní program připravit.
Nejčastěji využívané formy věrnostních programů jsou tak založeny na neformálním zvyšování loajality. V praxi je tento přístup velmi často aplikován. Nicméně úspěch věrnostního programu také závisí na jeho dokonalé přípravě. U větších projektů je navíc vždy nutná vstupní analýza, která je mnohdy často neprávem opomíjena. Pokud je věrnostní program připraven s rozmyslem a při jeho tvorbě je využito poznatků ze vstupní analýzy, potom dokáže přinést velmi mnoho výhod.
Některé formy využití věrnostních programů a jejich výhody
- Směřování relevantních nabídek na zákazníka.
- Potlačení nestálosti nakupujících na trhu.
- Udržení zákazníka u konkrétní služby, produktu.
- Schopnost proměnit občasného zákazníka v trvalého.
Kdy je vhodné nasadit věrnostní program?
Možností věrnostních programů můžeme samozřejmě využít kdykoliv. Předem je ale nutné promyslet jak se projeví například sezónní využití a životní cyklus produktu pro který věrnostní program připravujeme.
Pokud budete někdy nasazovat věrnostní program, potom se určitě vyhněte následujícím případům.
- Hon za slevami - to opravdu není hra kterou lze vyhrát.
- Za etikety ze zakoupených produktů dostanenete plyšovou hračku – ta doba je dávno pryč.
- Vyhněte se lákadlu odměňovat na místo získání loajality – budete na nejlepší cestě k „antivěrnostnímu programu.“
- Nespoléhejte se jen na vlastní úsudek – pokud máte zaujatý postoj, je lepší svěřit realizaci věrnostního programu agentuře.
- Nepodlehněte opakování - skutečný program založený na loajalitě nemohou konkurenti tak snadno napodobit.